Dagens bokrecension

Publicerad av

Boken som jag läste ut igår natt var riktigt bra. Skriven av den brittiske författaren Jenny Colgan är hon inte så känd här på andra sidan Potten. Inte lika känd som allas vår Jojo Moyes i alla fall. ( visste ni att hon rätt nyligen kommit ut med en ny roman som utspelar sig här på andra sidan Potten? Nu kommer jag inte ihåg i vilken delstat det var, men så långt vet jag att det inte handlade om Minnesota i alla fall.)

Men i Jenny Colgans trilogi om Polly Waterford och (numera) hennes fästman Huckle händer det en del saker. Paret förlovade sig i den andra boken och man trodde kanske att slutet gott allting gott liksom.

Icke. Annars skulle det väl inte finnas rum för en tredje bok gissar jag. Polly, som försöker försörja sig sig som den lilla orten Mount Balbearnes bagare och Huckle, som i sin tur försöker förtjäna pengar genom att sälja honung, har det knapert, men rätt bra ändå. Pollys BFF Kerensa  ( Best Friend Forever) ända sedan barnsben bort på fastlandet i Cornwall med sin stenrike amerikan till make, som också är ngt av en odåga och stereotypiskt högljudd som alla amerikaner är! ( Nåja, det är ju som sagt en stereotyp. Det finns nog gott om tysta amerikaner också kan jag helt lugnt lova. Ungefär som finländarna. Precis varenda en dansar tango och dricker brännvin varenda fredag och lördagkväll, eller hur?!) Det nygifta paret skall till att fira sin ettåriga bröllopsdag, men den blir allt annat än vad makarna hade tänkt sig och firandet får också konsekvenser som påverkar till först Polly, sedan henens fästman och till sist dem båda tillsammans. Kommer deras förhållande att klara av den nya utvecklingen mellan deras allra bästa vänner?

Likväl kontaktas Polly av en kvinna som hon inte känner, och  som  kommer in i hennes  liv väldigt abrupt och med ödesdigra följder. Kommer denna kvinna att få som hon önskar och knäcker denna främmande kvinna det svala, men ändå mor och dotter förhållandet mellan Polly och hennes mamma?

Denna bok tyckte jag var helt klart bättre än den föregående. Handlingen gav mera och på ngt sätt tyckte jag boken var bättre skriven.

I den här, liksom i den andra boken tycker jag Mrs. Colgan lämnar luckor i handlingen. Just under läsningen upptäckte jag dem inte kanske, men efteråt då jag tänkte på vad som hände i boken. Vet inte om ngt förlorades i översättningen och dessa luckor inte förekommer i  boken skriven på originalspråket engelska, eller om det är tänkt att läsaren själv skall fylla i luckorna…?

En nöjsam bok att slappa med och absolut ingen djup läsning. Ändå tyckte jag att jag lärde känna personerna i boken bra och ville förstås veta hur allting skulle knytas samman  i slutet….

En mycket god och söt karamell som är läsvärd i jultider, men även nu på hösten då det så småningom nalkas till jul.