mat
-
Funderingar kring matlagning och diverse
Under veckorna är det ofta svårt att få måltider ihopknåpade. Detta helt enkelt pga tidsbrist. Ofta skall vi iväg på än den ena aktiviteten, än den andra. Eller egentligen skall ungdomarna iväg på aktiviteter och Maken och jag agerar taxichaufförer.… Continue reading
-
Fyndat grill
Den är begagnad, men i mycket bra skick! Maken hittade den på nätsidan Nextdoor. Finns den månne i Finland och/eller Sverige? Det är ett socialt medium, fungerar väldigt mycket som Facebook, men på denna visar man inte upp allt vad… Continue reading
-
Vårfint!
Våren anlände för den andra gången idag med nästan tjugo grader varmt och otroligt vackert! I torsdags hade vi ju, som bekant, snöstorm och idag, tisdag, sken solen från en nästan molnfri himmel och vi fick nästan sommarvärme mitt på… Continue reading
-
Hungriga småfåglar och mäktigt besök
De stackars små liven, de har inget att äta! Det lilla som säkert fanns innan snön är nu helt täckt igen och mitt fågelbräde på bakgården har varit extra flitigt besökt sedan snön började falla på onsdagseftermiddagen. I förmiddags gick… Continue reading
-
Proppmätt!
Svärfar ville bjuda oss ut på restaurang denna lördagskväll. Reservationer hade han också lyckats göra, vilket Inte är alldeles så lätt här i Tvillingstäderna eftersom många av restaurangerna inte längre tar emot förfrågan om reservationer. Speciellt inte på helgerna då… Continue reading
-
När den finländska kocken ger sig i kast med amerikansk-irländsk matlagning
Det 17.3 firas alltid St.Patricks dagen här i USA ( och säkert på Irland också) och på den dagen skall man ha gärna ha på sig grönt och äta Corned beef and cabbage.Är man sedan ölrdrickare skall man gärna också… Continue reading
-
Pi Day! ( Pi= pie)
Idag, den 14.3 eller 3.14 firas Pi Day eller Pi dagen! Uppmärksammas eller firas denna dag hemma? Här firas den mer eller mindre, beroende på om man bryr sig eller inte. Dottern, i Wisconsin på studenthemmet har bakat pajer hela… Continue reading
-
Inpaketerat
Dagens knäckebrödssmörgås, inpaketerad i en av de nya vaxdukarna som jag inhandlade i tisdags. Fungerar alldeles utmärkt måste jag säga och inget hushållspapper eller ngn plastpåse har jag använt heller. När jag, några timmar senare öppnade smörgåspaketet till lunchen på… Continue reading