mat
-
Fina fisken
Ugnslax i grädde med dill och citron blev kvällens middag. Mammas recept som jag rätt ofta använder. Eller ofta och ofta. Här i Mellanvästern befinner vi oss långt från ngn kust, så att få riktigt färsk fisk, är inte alltid… Continue reading
-
Sockerkaos i köksregionen
Denna oplanerade, lediga eftermiddagen bestämde jag mig för att baka. Först blev det en finsk blåbärspaj och sedan blev det amerikanska småbröd på havregryn och russin. Detta gick dock inte helt klockrent av stapeln. När jag tog sockerpaketet ur skåpet,… Continue reading
-
Vegetariskt och gott
Dottern som studerar miljön och miljövetenskapliga ämnen på universitetet, vill natuligtvis att familjen skall äta mindre kött. Inte bli vegetarianer precis, men helt enkelt lämna bort köttet ngra ggr i veckan. Köttuppfödningen i detta jättelika land är en av de… Continue reading
-
God fortsättning!
Julen har vi också firat. Kanske inte med så mycket pompa och ståt detta år, men dock med julbesök i kyrkan, Svärföräldrarna på julmiddag och den sedvanliga julklappsutdelningen som sig bör. Inga gäster på besök blev det i år. Maken… Continue reading
-
En måndagseftermiddag i köket…
… och mycket fick jag gjort också! Det var kallt ute idag, hela -10, så det passade bra att jobba på insidan efter förmiddagens Zumbapass då! Älskar att ha lediga måndagar, verkligen! Vanligtvis blir mina måndagar till oerhört produktiva dagar… Continue reading
-
Höstgrillat
Grillar ni under andra årstider än sommaren? Jag har en arbetskamrat som grillar året runt och hon har övertygat mig att det här med grillning faktiskt går hur bra som helst året runt. Det tar lite längre försåts, speciellt med… Continue reading
-
Skandinavien-Minnesota tur/retur på fyra timmar
Nej, vi tog inte Concorden, den har ju som bekant inte gått mellan Frankrike och New York City på ett bra tag. Vi tog bilen, helt enkelt…hit! Till det blågula varuhus som ligger alldeles intill Minneapolis-St.Paul International Airport! Det är… Continue reading
-
På peniosnärsfest
I lördags, på samma dag som Maken fyllde år faktiskt, var vi bjudna på fest. Två av Makens kolleger gick i pension i somras och nu skulle det till att festas då. Jag hade faktiskt ingen större lust att gå… Continue reading