fest

  • On Wisconsin! ( universitets slogan)

    När 1758 studerande blev klara från universitetet nu i slutet av höstterminen krävdes det ett helt litet häfte till programblad. Vi satt bänkade i korgbollsarenan och nedanför oss satt då alla de studerande som skulle få sina diplom denna söndagsförmiddag.… Continue reading

  • Tredje advent…

    … blev en trevlig dag! Denna upplaga av den tredje advent började i arla morgonstund strax efter 06. Det var dags att stiga upp, klä sig konsertfint i svart och åka iväg. Det var dags för körkonsert under två gudstjänster… Continue reading

  • Grattis 105 åringen!

    Jo men visst sattes fanan ute även här! Långt borta från fosterlandet! Grattis, grattis på självständighetsdagen kära fosterland! Annars uppmärksammas ju inte ngn finländsk självständighet här naturligtvis, så en helt vanlig skol-och arbetsdag var det ju förstås. Nu på kvällen… Continue reading

  • Snowball dodgeball

    Klockan var 19.30 och det sprangs, jagades och kastades låtsas snöbollar som var mjuka och det skrattades och skrek. Kvällen spenderades med barnen vid kyrkan bland annat i gymmet där det gick vilt till. Pojkarna mot flickorna. Flickorna mot pojkarna.… Continue reading

  • När mor i huset går ut på promenad….

    Solen går ner vid 16.30 tiden i november på våra breddgrader. …. Efter en intensiv lördag med harpkonsert, bestämde sig mor i huset att gå ut i novembereftemiddagen. Ngn träning hanns inte med, så en längre promenad fick räcka. Solen… Continue reading

  • Intensiva dagar, sena kvällar…

    …. Jo, men så blir det ju med besök hemma, eller hur? För en vecka sedan på söndagen anlände Makens kusin från norra Arkansas där hon bor. Nästan som en extra faster/moster till våra barn eftersom hon själv inte är… Continue reading

  • När mor i huset….

    … sitter och pladdrar med Sverige i hela två timmar då går det som det går… Det blev nämligen ingen sen eftermiddagsutfärd till butiken och i sin tur var det skralt i skåpen till middagen. Maken flög hem i ilfart… Continue reading

  • Helgen kom och for….

    …. Och ingen farsdag har firats. Inte för att fadern i detta hus inte behöver firas, utan för att denna dag firas i juni i detta jättelandet. Ungefär 6 veckor efter att morsdagen firas i maj. Så, nej, far i… Continue reading

  • Otippat

    Det blev tyst härifrån den andra sidan Potten. Förklaringen är enkel. Vi fick nämligen helt oväntat och helt otippat besök på fredagskvällen. Naturligtvis blev det stora kramkalaset. Det har gått två och en halv månad sedan Sonen flyttade till delstaten… Continue reading

  • Oskrivna regler

    Klockan 18 börjar festligheterna. Just innan det blir mörkt och det skymmer . Inte före, inte efter. De yngsta barnen kommer först och ju längre kvällen lider, desto äldre blir ‘the trick or treaters’. Nu vet jag ju inte hur… Continue reading