utbildning

  • Orubblig koncentration

    Eftersom morgonens lektion i harpa hölls , för ovanlighetens skull, hos läraren själv, istället för vid musikinstitutet inne i Minneapolis, var det extra spännande. Det är nämligen så, att om man, som denna fantastiska  instruktör är, professionell harpspelare, har man… Continue reading

  • Bättre lycka denna gång?

    Förra hösten hade Sonen bett om att få ta lektioner i hur man  spelar (kontra)bas. Han började spela på sexan i mellanskolan i skolans stråkorkester, men hade inte tagit några privatlektioner. Endast lärt sig, som de flesta andra elever, det… Continue reading

  • Hjälp! Hon flyr landet…igen!

    Nja, riktigt SÅ illa är det väl ändå inte, men i skrivande stund sitter äldsta Dottern på planet till London- igen! Andra gången i hennes unga liv som det bär av på en gruppresa til Europa. För två år sedan… Continue reading

  • Ready, set…action!

    Här sitter han, min s.k Lighting specialist med alla sina knappar och skärmar och blicken riktad mot scenen där åk.7 och 8 repeterade inför helgens muskal, Shrek. Sonen, som är oerhört intresserad och skicklig på datorer och intresserad av teknologi,… Continue reading

  • 14!

    I ny frottebadrock som han hade önskat sig och med två nya tjocka tonårsromaner, firade vi Sonen lite snabbt imorse innan det var skoldags. Han var nöjd. Nu är han 14 år fyllda och går ut mellanstadiet i vår. Till… Continue reading

  • På kurs med Kurt ( eller ngt i den stilen)

    Om ett år flyttar hon troligtvis hemifrån. Det är högskolan som gäller för Dottern hösten 2018 och i sommar har mamman beslutat sig för att lära denna sgs vuxna Dotter  lite ett annat… Som att koka mat till exempel. Visst,… Continue reading

  • Picknick och trevliga aktiviteter- i hettan!

    Dan före dan. Innan skolan är slut alltså. Det är rät märkligt hur snabbt de här skolåren går. Det var ju just september och det nya året påbörjades! Här står vi nu och barnen avverkar de allra sista två dagarna… Continue reading

  • Vernissage från skolåret

    Teckningarna kommer hem från Dotterns skolår. Hon har ritat och målat  flitigt under hela året. Nu måste vi ju då hitta ställen och väggar att visa dem alla! Här kommer några smakprov:   Continue reading

  • Imponerande!

    Detta är George Washingtons hem som kallas Mount Vernon och ligger i delstaten Virginia och ungefär 1.5 timmes resa från Washington DC. George Washington var USAs första president och levde mellan 1732-1799. Han var en utmärkt ryttare och krigade också… Continue reading

  • Monument i dagsljus och monument i kvällsljus

    Det blev en hel massa steg igår, söndag, men intressant, betungande och trevligt var det på alla sätt och vis. Under dagen gick vi runt till alla de olika, största monumenten och sedan på kvällen gjorde vi en rundtur igen… Continue reading