mat

  • På hemhemmaplan….

    … alltså maten i Finland… så enormt lätt och god den är! Både Lillasyster och jag är rörigt eniga om detta. Inte för söt. Inte en massa onödiga färger och konserveringsmedel. Enkel, mild ( lite för mild ibland!) och bara… Continue reading

  • Svärdfisk på tallriken…

    .. blev riktigt gott. Personligen hade jag aldrig ätit svärdfisk förut. Inte Maken eller Lillasyster med för den delen. Jag sökte upp ett recept som verkade lovande. Svärdfisken och laxbitarna grillade jag på Makens grill/rökugn .En marinad som fisken sedan… Continue reading

    Svärdfisk på tallriken…
  • Vi hann!

    Mellan Lillasysters körlektion och min egen stickjunta via skärmen tog vi chansen och åkte till en favoritrestaurang för att fira våra 29 gifta år. Det blev väldigt gott och väldigt trevligt under en annars vanlig måndag. Jag beställde laxen på… Continue reading

    Vi hann!
  • Nationaldag med överraskning

    På onsdag kväll rullade Sonen och Flickvännen in på uppfarten vår! Hemma i tre dagar för en liten mini semester. De studerar båda två under sommaren plus att de också flyger så ofta de bara kan och hinner. För att… Continue reading

    Nationaldag med överraskning
  • Experiment

    Efter dagens träning och sedan dammsugning på den sade den opererade, högra foten stopp. Den var trött och behövde få sättas upp på en stol. Ngn färd till matbutiken blev det icke. Istället fick jag ta mig en funderare över… Continue reading

    Experiment
  • Gott…

    … blev det på hemmatallriken denna söndagskväll. Efter två dagar med restaurangmat så blev det extra gott med grillad kyckling, vanlig, hederlig potatismos med vitlök, kålsallad och kokta grönsaker till. Enkelt och uppskattat av Makens föräldrar som kom på besök.… Continue reading

    Gott…
  • A whirlwind trip and a quick turnaround

    Efter ett par sköna dagar i skogen vid den lilla sjön i norra Wisconsin anlände vi hem till Förorten sent på torsdag eftermiddag. Vattenskotern hade fått ett nytt batteri av den Händige Maken. Han installerade också ytterligare ett nytt vatttenfilter… Continue reading

    A whirlwind trip and a quick turnaround
  • Varm och skön (?!) farsdag…

    …fick vi verkligen avnjuta denna söndag då farsdag firas i USA. Håhåjaja! Visserligen är sensorn för termometern i solen alldeles nära väggen, men det var endast 10 grader kallare i skuggan och luften var fuktigt och kvav. Som sig bör… Continue reading

    Varm och skön (?!) farsdag…
  • En nygammal hobby vaknade till liv igen

    För ett par år sedan var det omåttligt populärt att färglägga för vuxna här hos oss. Det såldes alla möjliga böcker med färdigtryckta bilder och det hojtades om hur avkopplande det är att sitta med färgpennor, kritor etc på kvällarna… Continue reading

    En nygammal hobby vaknade till liv igen
  • Vegetariska måltider x3!

    Åter blev det denna nya rätt ikväll och den är verkligen SÅ delikat. Jag ändrade en del från det originella receptet och denna variant tycker både Maken och jag om. De vita bitarna som syns i stekpannan är tofu. Ngt… Continue reading

    Vegetariska måltider x3!