Matalagning

  • Julstjärnor och (naturligtvis!) stickning

    Jag provade på att använda färdigköpt puff pastry för mina julstjärnor ikväll. Förut har jag alltid använt den vanliga smördegen, men ville testa att använda frasig deg som används bla till Wienerbröd istället. Eftersom det inte finns ngn plommonsylt i… Continue reading

    Julstjärnor och (naturligtvis!) stickning
  • Värme, räktacos och naturligtvis stickning

    Träden utanför vårt hem påvisar inte många höstfärger ännu. Detta kan nog bero på att vi fortfarande åtnjuter (??) 30 plusgrader. Runt tio grader varmare än det normalt är i mitten på september här hos oss i Tvillingstäderna. Min vana… Continue reading

    Värme, räktacos och naturligtvis stickning
  • Svärdfisk på tallriken…

    .. blev riktigt gott. Personligen hade jag aldrig ätit svärdfisk förut. Inte Maken eller Lillasyster med för den delen. Jag sökte upp ett recept som verkade lovande. Svärdfisken och laxbitarna grillade jag på Makens grill/rökugn .En marinad som fisken sedan… Continue reading

    Svärdfisk på tallriken…
  • Våridyll?

    Jo men nästan. De senaste dagarna har våren verkligen kommit igång här hos oss i Tvillingstäderna och det är verkligen härligt… förutom vinden då! Det blåser, blåser och blåser i ett. Och inte varma, sköna vindpustar utan konstanta, hårda vindar.… Continue reading

    Våridyll?
  • Ett skepp kommer lastat… med garn!

    Men naturligtvis! Vad annat skulle skeppet, eller i detta fall, postbilen komma med, om inte garn? Just före nyår kom en katalog… men bra reapriser på garn och jag, som inte hade tänkt inhandla ett endast litet nystan, slog till.… Continue reading

  • Vinter? Snö?

    Stora, härliga flingor singlade ner under en timme i förmiddags. Det var lite så att jag inte kunde tro mina ögon eftersom vi verkligen inte haft ngt som liknar vinter den senaste månaden. Nästan så jag hade glömt hur otroligt… Continue reading

  • No malignancy detected

    … alltid lika skönt att läsa dessa nyheter när de kommer efter den årliga mammografiundersökningen som jag gjorde idag på eftermiddagen. Som vanligt gick den fort och smidigt av kunnig personal och efter bara några minuter var jag åter på… Continue reading

  • Festligt värre blev det ju!

    Den 12.7 hade vi anmält oss att leka värd och värdinna här hemma. På somrarnas turas vi nämligen om i vår föräldrargrupp från församlingen att ordna träffar varannan vecka. Denna vecka var det alltså vår tur. Jag hade tänkt att… Continue reading

  • Slut på säsongen…

    … rabarbersäsongen alltså. Den är kort här hos oss. Ni som följer dessa skriverier kommer kanske ihåg hur min rabarber kom upp trots en mycket kall och våt april och nu är det redan början av juli och det är… Continue reading

  • Friska vindar…

    … blåste hela denna lördag medan Maken jobbade i det femgradiga vattnet. Trots vindarna och kylan hade han bestämt sig för att åtminstone försöka få ut skelettet till den 30 m långa bryggan. Metodiskt och effektivt gick han till väga… Continue reading