glädje

  • Mosaik bilder med popcorn

    Eftersom jag jobbar med småbarn får jag lära mig att  alla möjliga och omöjliga grejer. I helgen har jag färgat (opoppade)  popcorn för för att vi skall kunna använda dem till att limma mosaikbilder senare i veckan. Bara en sådan… Continue reading

  •   Skandinavien-Minnesota tur/retur på fyra timmar

    Nej, vi tog inte Concorden, den har ju som bekant inte gått mellan Frankrike och New York City på ett bra tag. Vi tog bilen, helt enkelt…hit! Till det blågula  varuhus  som ligger alldeles intill Minneapolis-St.Paul International Airport! Det är… Continue reading

  • Höstlov

    Ah! Höstlov! Om än kortare än vad ni har där hemma, men ändå… Instället för att klaga och gnälla väljer vi att njuta! Inga stora planer heller. Skolorna har stängt, men barnens  fritidsaktiviteter tar inte  ngn paus. Idag stod en… Continue reading

  • På peniosnärsfest

    I lördags, på samma dag som Maken fyllde år  faktiskt, var vi bjudna på fest. Två av Makens kolleger gick i pension i somras och nu skulle det till att festas då. Jag hade faktiskt ingen större lust att gå… Continue reading

  • Säsongens första chili

    Varm och god slank den ner i halsen i går kväll. Sväföräldraran uppskattade höstmiddagen en kylig kväll. Chili är egentligen en amerikansk rätt, härstammar alltså inte från Mexiko som många tycks tro. Det finns alla möjliga recept på chili, men… Continue reading

  • Knallgrön…

    … är lådan, kulorna gröna och goda. Nu är godiset hemifrån helt slut och jag tackar och bockar för den hår gången. Kusin Vitamin med familj som besökte oss under en trevlig vecka i juni hade med sig läckerheterna och… Continue reading

  • Min nya pumplykta

    Det börjar dra ihop sig till pumpatider här på andra sidan Potten. Igår besökte jag och Lillasyster hobbyaffären inte så långt ifrån oss och jag hittade denna pumpa ovan. I rättvisans namn var det ju nog Lillasyster som hittade den,… Continue reading

  • Ombonat för hösten

    Precis som utlovat släppte värmen idag efter ett ordentligt åskväder som förde med sig hårda vindar, ljusa blixtar och… svalare temperaturer! Vi började dagen med hög luftfuktighet och värme. Vi avslutar den med höstkyla och ombonat på verandan. De nys… Continue reading

  • Bargain priced!

    Maken och jag har bestämt att vi behöver täcka golvet med ngt på verandan nu till hösten när det blir kallt. Nu har vi nya fönster som går att stänga och meningen med dessa är förstås att få mera användning… Continue reading

  • September mysfaktor

    I vårvintrars, då det tog så himla länge innan  våren och värmen äntligen kom, sade jag åt Maken att jag faktiskt gärna skulle kunna flytta någonstans där det råder vamt väder hela året om.  Fast nu har jag ju förstås… Continue reading