Bygga & bo

  • Alla åter i sina respektive hörn

    Dottern med Fästman har spenderat långhelgen i delstaten Illinois ( visste ni förresten att den delstaten uttalas Illinoi, utan s?) därifrån han är hemma och hälsat på hans släktingar. Sonen med Flickvän var natuligtvis hos oss vid stugan och de… Continue reading

    Alla åter i sina respektive hörn
  • Trevlig brasavslutning…

    … blev det på en trevlig helg. Det är söndagskväll och vardagen kommer åter emot.. Ledig måndag och med Memorial Day imorgon. Tidigt på morgonen beger sig Sonen med Flickvän åter mot universitet och sina liv där. En resa på… Continue reading

    Trevlig brasavslutning…
  • Grattis på morsdagen!

    Finland, USA och åtminstone Kanada är de länder som firar morsdag denna söndag, den 12.5, så grattis till oss! Finns möjligen flera länder som deltar denna helg också. Ingen nämnd, ingen glömd. Och hej alla som tittat in lite här… Continue reading

    Grattis på morsdagen!
  • Sköna april-välkommen!

    Under seneftermiddagen satt jag utomhus och jobbade på denna. En mössa i restgarner och ett nytt mönster som jag aldrig provat. Det är inte helt rätt, det blir nog att testa igen. Däremot mycket kul och utmanande och nöjd är… Continue reading

    Sköna april-välkommen!
  • Helgen i övrigt då…?

    Joatck. Den belv hur bra som helst. PÅ fredagen när Maken åkte till nattskiftet på jobbet undrade han lite försynt om jag möjligen kunde producera en mössa åt honom. Den som han har har han lämnat vid stugan och ville… Continue reading

  • Up and running!

    Äntligen! Den nya elförbrukningsmätaren är nu äntligen kopplad och fungerar. Nu producerar vi en del av vår egen el! Det skall bli intressant att följa med via appen hur stor produktionen är. Naturligtvis lägst nu under december-mars, men efter vintermånaderna… Continue reading

  • Husägare- på riktigt!

    Vilken härlig känsla! Det allra sista på huslånet betalade Maken bort idag. Nu är vi ägare till vårt hem… helt på riktigt! Vi brukar skoja om att vi har nu betalat tillräckligt så att vi äger källaren, köket, sovrummen osv.… Continue reading

  • Installerat, klappat och klart… nästan

    Denna torsdag började med ett elavbrott. Ett med flit sådant. Solpanelerna är nu på plats, kopplade och de skulle testas. Men innan dess måste allt kollas och tydligen det sista kopplas. De skulle också kopplas till vår Wi-Fi så att… Continue reading

  • Grann(o)sämja?

    Hantverkarna har jobbat hårt hela veckan med våra solpaneler. Denna fredag, dan före dan före dopparedan, jobbade de på förmiddagen och tog sedan ledigt på eftermiddagen. Lika bra det faktiskt. Kan tänka mig att det inte var särkilt kul att… Continue reading

  • Smyger omkring och fotograferar

    Efter att karlarna som jobbar med att installera våra solpaneler, har åkt, smyger jag runt med mobilen och fotograferar dagens jobb. Denna installationsprocess är långt mera ingående än vad man skulle kunna tänka sig faktiskt. Ställningar på taket för panelerna… Continue reading